Tworzenie celów to jedna z najważniejszych umiejętności człowieka.

baner biznes internetowy i zdrowie

Próbowałeś, próbowałaś to robić? Pewnie tak.

I co? Wyszło coś z tego? Cel został osiągnięty?

To jest naprawdę bardzo ważne pytanie.

osiąganie celów

Czy zdarzyło Ci się osiągnąć jakikolwiek wcześniej ustalony cel? Twój cel, który wcześniej był Twoim marzeniem. Ale bądź do bólu szczery (szczera). Nie liczy się cel osiągnięty przypadkiem lub cel kogoś innego, ale przywłaszczony później przez Ciebie. Bardzo często zdarza się, że ktoś, po uzyskaniu jakiegoś sukcesu, potem mówi: „Zawsze chciałem to osiągnąć.” Ale czy to prawda?

A więc jeszcze raz. Zastanów się. Czy osiągnąłeś, osiągnęłaś cel?

Jeśli tak  to wielkie gratulacje.

Jeśli nie, to dlaczego?

Pomińmy powód, że nie masz celu, nie masz marzeń, jesteś realistą…

Jeśli nie zrealizowałeś(-aś) celu, to musiał być jakiś powód. Albo po stronie celu, albo po stronie realizacji.

Zastanówmy się nad tym, jak powinniśmy te cele ustalać. Sprawa wydaje się banalnie prosta. Powiesz, co w tym trudnego? Ustalam sobie, co chcę i czekam, aż los mi to zrealizuje. Oczywiście włączasz w to pewne działanie, ale… najczęściej nie wychodzi.

Jest wiele publikacji, które opisują proces ustalania celów i myślę, że jak będziesz potrzebować więcej informacji, to sobie znajdziesz.

Ja chciałbym Ci pokazać kilka moich przemyśleń. Zrobię to na podstawie, też ogólnie znanego schematu ustalania celów – SMART, aby było to wszystko odpowiednio uporządkowane.

Zasada wyznaczania celów wg reguły  SMART w oryginale wygląda tak:

Cel musi być:

  1. Specific – Specyficzny Sprecyzowany
  2. Measurable – Mierzalny
  3. Attainable/Ambitious – Osiągalny, Ambitny
  4. Realistic – Realny
  5. Timely – Terminowy

Cel powinien być konkretny i precyzyjnie sformułowany.

pieniądze mogą być twoim celem

Jeżeli chcesz więcej pieniędzy, podaj kwotę i termin. Inaczej idąc ulicą i znajdując na chodniku 2 zł, zrealizujesz swój cel. Koniec, kropka. Zauważ, że los, który ma Ci sprzyjać w osiąganiu celów bardzo często idzie „na skróty”. Powyższy przykład jest takim „skrótem” . Doświadczyłem wielu takich przypadków. Jeżeli cel nie będzie odpowiednio sprecyzowany, świat zrealizuje Ci ten cel „na skróty” i Twoje zaskoczenie może być bardzo wielkie.

Zrozumienie celu nie powinno stanowić żadnego problemu, jak również jego interpretacja musi być jednoznaczna. Określenie typu: chcę być bogaty, chcę być szczęśliwy, chcę być zdrowy, są zbyt ogólne i nic nie znaczą. Są określonym kierunkiem, ale nie celem.

Jeżeli działasz w Marketingu Sieciowym, jak ja, to Twoim celem może być odpowiedni zespół, odpowiedni poziom lub określone zarobki. Może celem być również dodatkowa nagroda, często stosowana, w biznesie sieciowym. Może to być sprzęt elektroniczny, samochód, wycieczka zagraniczna lub dodatkowe szkolenie. Musisz wyraźnie sprecyzować, co i kiedy masz osiągnąć.

Twoim celem może być:

  1. Osiągam poziom Menadżera w firmie … do września np. 2016 roku.
  2. Wyjeżdżam na Konferencję Międzynarodową w firmie … w sierpniu 2016 roku.
  3. Do grudnia 2016 roku moje zarobki miesięczne wynikające ze współpracy z firmą … wynoszą 2 000 zł.
  4. Do końca sierpnia 2016 roku pozyskuję 10 nowych partnerów w firmie …

Zwróć uwagę. Cele podane są w pierwszej osobie i czasie teraźniejszym, mają termin i mają przekaz pozytywny.

Cel nie może wyglądać tak: Nie będę miał już tych cholernych długów. Chodzi o to, że gdy zamkniesz oczy masz widzieć swój cel, a nie problem dzisiejszy i trudności w osiąganiu celu.

Cel musi być Mierzalny.

Musisz wiedzieć kiedy cel zostanie osiągnięty. Jeżeli nie możesz czegoś zmierzyć, nie możesz tego osiągnąć. Cel: Będę więcej pisać na Facebooku, nic nie mówi. Co to znaczy więcej? Chciałbym wyjechać na wycieczkę do Egiptu. Kiedy? No i to „chciałbym”. Skreśl ze swojego słownika słowo „chciałbym, chcę”. Albo chcesz, albo robisz.  Po 5 latach dalej masz cel: Chcesz jechać do Egiptu. Wszyscy są zadowoleni. Ty, bo masz piękny cel. Świat, bo ma czas na realizację tego celu.

Wyznaczając cel musisz jasno określić, jak będziesz sprawdzać, czy cel jest osiągnięty i czy zbliżasz się do celu. Inaczej, znajdziesz 2 złote i… będziesz mieć więcej pieniędzy.

Cel musi być Osiągalny i Ambitny.

Na drodze do celu muszą być przeszkody. Inaczej będzie to tylko czynność do wykonania. I tutaj nie możesz przesadzić, ani w jedną, ani w drugą stronę.

Cel zbyt łatwy do osiągnięcia nie daje satysfakcji, nie mobilizuje do rozwoju. Bo przecież nie sam cel jest naszym sukcesem. Droga, jaką przejdziemy cel osiągając, to jakim człowiekiem się stajemy, jakie postępy w rozwoju osobistym poczyniliśmy, relacje, jakie nawiązaliśmy – jest dopiero sukcesem.

Nie wszystkie cele są inspirujące. Jeżeli Twoim celem jest tylko wstać, iść do pracy, wrócić do domu, pooglądać telewizję… to przyjrzyj się mu ponownie.

Cel zbyt trudny zniechęca. Przesuwamy go do kategorii: może kiedyś. Cel musi być osiągalny. Ambitny, ale osiągalny. Życie bez ambitnych celów jest tylko egzystencją. Jeżeli Twój cel jest realny, ale zbyt wysoki, podziel go na cele pośrednie. Będzie Ci łatwiej to sobie wyobrazić.

Cel musi być Rzeczywisty.

Są granice zdrowego rozsądku. Nie wystarczy wyobrazić sobie mercedesa w garażu i on się pojawi.

Cel ambitny tak, nierealny nie. Cel musi być pewnym wyzwaniem, musi nas motywować do działania.

Cel musi być Określony w czasie.

O czasie już pisałem wcześniej. Wyznaczenie terminu pozwala na skonkretyzowanie celu. Inaczej będziesz w nieskończoność tylko chciał to osiągnąć. Cel: Wprowadzam do mojego zespołu 10 nowych partnerów, oznaczać może, że stanie się to za 10 lat. Nie masz presji, dalej możesz nic nie robić (tylko myśleć) ponieważ nie goni Cię termin.

I teraz uwaga. Staraj się podając termin dawać światu możliwość wcześniejszego zrealizowania Twojego celu. To znaczy, nie mów: Ważę o 5 kg mniej 1 września 2016 roku. Lepiej powiedzieć: Ważę o 5 kg mniej do września 2016 roku. Daj  możliwość zrealizowania celu wcześniej.

Istnieje jeszcze wersja rozszerzona koncepcji SMART. Jest to SMARTER, gdzie dodatkowe litery oznaczają:

  1. Exciting – Ekscytujący
  2. Recorded – Zapisany.

Cel powinien być ekscytujący.

Jest to zrozumiałe, ponieważ nie możesz ustalać sobie celu, który Cię nie ekscytuje. Jeśli tak jest, to zmień sobie taki cel na inny. Chyba, że dążysz do celu, który nie jest Twoim celem. Wtedy rzeczywiście może Cię nie podniecać. Ale tutaj mówimy o Twoich celach.

Ekscytacja motywuje do działania, potrafi wyłączyć inne rozpraszające działania pomagając w drodze do celu.

Cel musi(!) być zapisany.

cel musi być zapisany

Zapisany cel wchodzi w inny wymiar. Cały świat już o tym wie (no nie tak dosłownie). Twoja podświadomość łatwiej przyjmuje taki przekaz. Poza tym z zapisanego celu trudniej się wycofać przy pierwszej lepszej porażce.

Te 3% ludzi na świecie, która zarabia więcej niż pozostałe 97% ma właśnie zapisane cele.

Wszyscy o tym wiedzą, ale większość ludzi celów nie zapisuje. I tak to się kończy – większość celów nie osiąga.

Kilka uwag.

Koncepcja SMART czy SMARTER pomaga Ci ustalić i realizować cele, ale nie zrobi tego za Ciebie. Z naszych doświadczeń, wynika, że odpowiednie ustalenie i sformułowanie celu jest bardzo ważne. Świat chętnie pomoże nam w realizacji celu, ale jeśli będzie tam dla niego furtka, że będzie mógł to zrobić „na skróty”, to zrobi to. Pisałem o tym już wcześniej. Jeżeli świat będzie miał czas na zrealizowanie celu, to nie będzie się spieszyć. Zapewniam Cię.

Ustalenie celu, mimo, że jest najważniejszy, jest dopiero pierwszym etapem sukcesu. Chociaż powiedziałbym, że już jest sukcesem samym w sobie. Jest to jednak wybranie ścieżki, którą będziesz podążać w swoim życiu.

Przeczytaj o planowaniu osiągania celów w artykule:

I zaczął się nam Rok 2016

Osobny temat, to poruszanie się po tej ścieżce. Jest wiele pułapek, które będą na Ciebie czekać i jest wiele „dopalaczy”, które pozwalają Ci przyspieszyć na tej drodze.

Mam wielkie doświadczenie, odniosłem razem z moją żoną Krysią wiele sukcesów, ale i masę porażek.

Na zakończenie powiem Ci, że sukces zaczyna się od marzeń. Po co są marzenia? Przeczytaj to w moim artykule pod takim właśnie tytułem:

Po co są marzenia?

Nie ma celu bez marzeń.

 Marek Grabowski

zdrowe odżywianie więcej informacji


Tags: , , , , ,




There are no comments - Add Your Comment!

Name* Mail Adress* Blog / Website

Czemu służy to pytanie?